Positiverne Logo Glemt din adgangskode?
Ikke medlem endnu? Bliv medlem her

Hvad leder du efter?

Kategorier

Klasseledelse

Værktøjer til klasseledelse

Klasseledelse med fokus på inklusion og undervisningsdifferentiering

Klasseledelse er en vigtig faktor for at skabe et godt læringsmiljø i klassen. Det kan være svært at håndtere en klasse fuld af forskellige personligheder, interesser og læringsbehov, men ved at have gode klasseledelsesstrategier kan man skabe en positiv og produktiv atmosfære for både læreren og eleverne. Men selvom det i teori lyder som en selvfølge, kan det faktisk være meget svært at implementere klasseledelse i praksis. Dette er noget vi har identificeret gennem vores helt egen ekspert hos Positiverne. Produkterne er nemlig blevet udviklet af vores lærermiddelskonsulent, der har dyb forståelse inden for emnet og som bestræber sig på at hjælpe dig med at skabe klasseledelse med fokus på inklusion og undervisningsdifferentiering.

Der findes mange forskellige metoder og teknikker til klasseledelse, og det er vigtigt at finde den metode, der passer bedst til ens egen stil og klassens behov. En populær metode er positiv forstærkning, hvor man belønner elevernes positive adfærd og handlinger. Det kan være ved at give ros, æresbeviser eller andre belønninger. Dette kan hjælpe med at øge elevernes motivation og selvtillid, og kan også hjælpe med at reducere negative adfærd. Du kan f.eks. anvende vægpladen ”Gode læringssætninger”, der motiverer og lærer børnene, hvordan de kan holde en positiv attitude i forhold til deres læring. Formålet er at ændre børnenes tankesæt fra et fikseret (negativt) til et dynamisk (positivt) tankesæt.

En anden metode er inkluderende klasseledelse gennem kommunikation. Dette indebærer at lytte til elevernes synspunkter, håndtere konflikter konstruktivt og at skabe en åben og tillidsfuld atmosfære i klassen. Dette kan hjælpe eleverne med at føle sig hørt og respekteret, og kan også hjælpe læreren med at forstå elevernes behov og interesser. Til at hjælpe med denne strategi kan du med fordel drage nytte af vægpladen konfliktstarter/konflikthjælper, da den kan hjælpe dig med at redde elevernes konflikter ud, samt undgå nye.

En anden vigtig faktor i klasseledelse pædagogik er at skabe en klare struktur og forventninger for elevernes adfærd og arbejde. Dette kan omfatte at have klare regler og konsekvenser for negativ adfærd, og også at have tydelige mål og retningslinjer for elevernes arbejde. Dette kan hjælpe eleverne med at føle sig trygge og give dem en følelse af ansvar for deres egen læring. Til at anvende denne strategi tilbyder vi hos Positiverne whiteboardtavlen, ”Hvad har jeg lært?”. Den lader nemlig eleverne reflektere over hvad de har lært og hvad de kan huske.

Hvis du, ligesom mange andre, har svært ved at udøve god klasseledelse, så tøv altså ikke med at anvende redskaber, der kan gøre både dit og elevernes liv nemmere. Udover vores produkter med klasserumsledelse i shoppen har vi også et stort udvalg af værktøjer med adgang til Klar Parat Læring, som du også med fordel kan støtte dig opad.

Scroll to Top

Hvis du har ledt forgæves efter materialer, så er du meget velkommen til at komme med foreslag her.

Årstider og planlægning

Hvilket tøj har man på om vinteren, hvilken årstid kommer efter sommer, og hvilken dag er det i dag? 

Det er vigtigt at snakke om årets gang, ugedage, måneder osv. med børnene. Det giver en bedre forståelse af konceptet ‘tid’. 

I denne kategori findes der visuelle værktøjer til læring om årstiderne, samt strukturtavler, der kan bruges dagligt til at snakke om, hvilken dag det er i dag.

Forslagskasse