Denne opgave henvender sig til indskoling og start mellemtrin, og skal hjælpe med at skabe bedre kendskab til nye elever og deres forudsætninger.
Det er en god opgave, hvis man som lærer har en ny klasse eller hvis man får en ny elev, der skal starte i klassen.
Husk
- Fortæl eleverne at denne opgave skal hjælpe dig som lærer, til at lære eleverne bedre at kende.
- Et forslag kunne være, at du som lærer selv laver opgaven på forhånd, så eleverne kan støtte sig op ad den og blive inspireret.
- Print i A3, så eleverne har plads til at udfylde felterne.
Krav til eleverne
- Du skal tegne – gøre sig umage.
- Du skal bruge farver i dine tegninger.
- Du skal skrive ordet eller sætninger (børnestave)
- Du skal arbejde alene (i hvert fald i starten, da børnene ellers har en tendens til at kopiere hinanden)
Alle kan være med
Det vil sige, at alle i klassen kan lave opgaven, da de kan besvare spørgsmålene på forskellige niveauer- enten tegne eller skrive. Som lærer, kan du danne dig et overblik over elevernes faglige niveau, samtidig med at du lærer dem bedre at kende:
- Hvem skriver meget?
- Hvem skriver ikke?
- Hvad sætter de fokus på?
- Hvad er vigtig for dem?
Forslag til yderligere aktiviteter:
- Lad eleverne fremlægge det for hinanden.
- Hæng dem evt. op i klassen – måske lærer eleverne også noget nyt om hinanden.
- Lav en opgave i starten af skoleåret og i slutningen af skoleåret. Opgaven vil vise en tydelig progression.
Afprøv materialet i klassen og få et lille indblik i, hvilke materialer du kan finde på Klar Parat Læring. Platformen indeholder mange flere materialer med klasseledelse samt andre didaktiske og pædagogiske værktøjer, som skal styrke din klasseledelse og skabe ro og overskud imellem aktiviteterne i hverdagen – for både elever og lærere.
Find flere gratis materialer her.