Vidste du, at de første fem minutter af lektionen er særligt vigtige for kvaliteten af det læringsudbytte, eleverne opnår.
Hvis timen starter med uro, larm, måske misforståelser som skaber en dårlig stemning, kan det have stor indvirkning på elevernes motivation og mulighed for at lære.
Minimer risikoen dette scenarie ved at anvende dette ophæng. Ophænget guider de elever som har behov for klare og tydelige forventninger og understøtter muligheden for gode vaner i klasseværelset.
TIP: Når eleverne kommer ind i klassen efter frikvarteret, giv dem 5 minutter til at blive klar og lad dem orientere sig. Brug evt. en time-timer til formålet.
Fordele:
- Eleverne oplever selvstændigt at kunne imødekomme underviserens krav og forventninger, hvilket øger tro på egne evner og mestringsforventninger.
- Den visuelle kommunikation understøtter forståelsen for de elever, som eksempelvis har dansk om andet sprog, udfordringer med hukommelsen, generelle indlæringsvanskeligheder m.fl.
- God start på timen.
- Styrker det gode arbejdsmiljø for både elever og underviser.