Med pakken Klasseaktivitet til mellemtrin kan du understøtte det almene og det specielle i klasselokalet samt øge deltagelsesmulighederne for alle elever. De syv visuelle værktøjer motiverer, skaber nysgerrighed og inddrager eleverne i undervisningens indhold.
Med i pakken får du:
- Læringspyramiden: Visualiser hvordan man lærer mest og bedst. Eleverne kan blive nysgerrige på deres eget læringsudbytte, og får mulighed for at reflektere over deres egen læreproces alene og i samspil med andre.
- Hvad har jeg lært: Find post-it blokken frem og lad eleverne forholde sig aktivt til de forskellige undervisningsaktiviteter ved at stille sig selv spørgsmålet “Hvad har jeg lært?”. Lad eleverne reflektere over deres egen rolle i læringsfælleskabet, få et indblik i deres egen læreproces og giv dem mulighed blive hørt i forhold til undervisningens form og indhold.
- Stemmeskala: Imødekom dine elevers behov for fordybelse og arbejdsro ved at visualisere dine forventninger klassens arbejdsmiljø.
- Konfliktskala: Konfliktskalaen viser, hvordan en konflikt optrappes og kan eskalere. Konflikter er en naturlig del af livet. Nogle gange kan man selv løse konflikten og andre gange, har man brug for hjælp. Eleverne skal lære, at de, i kampens hede, har et ansvar og kan vælge/få hjælp til at handle mere hensigtsmæssigt.
- Mentalt tjek-in: Find post-it blokken frem og lad eleverne forholde sig aktivt til deres mentale sundhed og trivsel. Plakaten kan bruges til:
- At skabe rammer, som giver bedre betingelser for at børn og unge lærer at leve et mentalt sundt liv.
- At signalere at det er okay at spørge om hjælp, og at der er hjælp at hente.
- At blive bedre til at spotte de elever, som har brug for en ekstra hånd.
- Giv eleverne mulighed for at reflektere og mærke efter, hvordan de har det.
- 10 gode vaner: Brug tavlen til at skabe dialog med fokus på at skabe gode vaner, når de anvender sociale medier og andre apps på deres telefoner.
- Klar til undervisning (mellemtrin): De første fem minutter af lektionen er særligt vigtige for kvaliteten af det læringsudbytte, eleverne opnår. Hvis timen starter med uro, larm, måske misforståelser som skaber en dårlig stemning, kan det have stor indvirkning på elevernes motivation og mulighed for at lære. Ophænget guider de elever, som har behov for klare og tydelige forventninger og understøtter muligheden for gode vaner i klasseværelset.