Hvordan lærer jeg bedst og mest?
Brug Læringspyramiden som et visuelt redskab, når du skal motivere og inddrage eleverne i undervisningens form og indhold.
Med ”Læringspyramiden” kan underviseren tydeligt visualisere, hvordan man lærer bedst. Eleverne kan blive nysgerrige på deres eget læringsudbytte, og får mulighed for at reflektere over deres egen læreproces alene – men og hvad der sker, når de lærer i samspil med andre.
Fif:
- Brug læringspyramiden som visuelt støtteværktøj, når eleverne skal skifte mellem arbejdsformer.
- Stil kritiske spørgsmål og engager eleverne ved at spørge ind til arbejdsformer og udbytte ”Hvorfor skal vi lave gruppearbejde om dette emne?” og ”Hvor stort er læringsudbyttet?”
- Eleven ser på Læringspyramiden og svarer: “Fordi jeg lærer mere ved at tale om det, jeg lærer” eller “Fordi jeg lærer meget af at lære andre om emnet”
På denne måde kan underviseren nemt tydeliggøre sine forventninger til eleverne, fjerne usikkerhed omkring aktivitetens formål og skabe et naturligt flow mellem aktiviteterne.
Lad værktøjet bidrage til at skabe et fleksibelt og visuelt undervisningsmiljø, som gavner alle elever i klassen. Brug plakaten som et støtteværktøj, der kan øge forståelsesrammen for elever med forskelligartede behov og styrke det inkluderende fællesskab i klassen. Samtidig kan et visuelle undervisningsmiljø skabe motivation og nysgerrighed omkring de faglige indhold.
OBS: Der findes en masse undervisningsmateriale til temaet på vores onlineportal til grundskolen “Klar Parat Læring”.