På Tollundskolen har strukturtavlen og piktogrammerne vist sig at være et værdifuldt redskab i klasserumsledelsen. Casper Zimmermann, pædagogisk leder for 0.-3. årgang, deler her skolens erfaringer med at anvende tavlen som en fast del af den daglige undervisning.
“Lærere og pædagoger oplever, at tavlen giver eleverne en klar ramme at navigere i. Den skaber mening for børnene, og samtidig giver den en tryghed for personalet, da de haren tydelig struktur at læne sig op ad.”
– Casper Zimmermann, Pædagogisk leder, Tollundskolen
En fast og forudsigelig start på dagen
Hver morgen samles alle elever fra 0.-3. årgang på skolens læringstrappe. Her gennemgår en lærer eller pædagog dagens program ved hjælp af strukturtavlen, hvor piktogrammerne tydeligt illustrerer dagens fag, pauser og brain breaks.
“Når vi gennemgår dagsprogrammet, skaber det en helhedsforståelse for eleverne. Der er ingen tilfældigheder – alt fra bibliotekstimer til pauser er synligt og tydeligt for alle.”
Strukturtavlen fungerer som en central del af skolens klasserumsledelse og understøtter en tydelig og genkendelig struktur. Den visuelle oversigt sikrer, at alle elever – uanset kognitive forudsætninger – kan få et overblik over dagens indhold og aktiviteter.

Forudsigelighed skaber tryghed og arbejdsro
Brugen af strukturtavlen har haft en positiv effekt på både elevernes trivsel og arbejdsro.
“Når vi starter dagen på den måde, skaber det ro og genkendelighed. Eleverne ved, hvad der skal ske, og det giver en tryghed, der smitter af på deres koncentration og deltagelse.” siger Casper Zimmermann.
For lærere og pædagoger er tavlen ikke blot et værktøj til at organisere undervisningen, men også en støtte i den daglige klasserumsledelse.
Anbefaling til andre skoler
På Tollundskolen er strukturtavlen og piktogrammerne blevet et fælles redskab i hele indskolingen, hvilket har styrket den pædagogiske ensartethed på tværs af årgange og klasser.
“Vi vil helt klart anbefale strukturtavlen og piktogrammerne til andre skoler. Vi kan se, at det har en positiv effekt på de elever, vi er her for. Det skaber struktur, tryghed og bedre deltagelsesmuligheder for alle,” afslutter Casper Zimmermann.