Opladning af børn og elektronik
Ophængene kan bruges helt konkret, når eleverne skal mindes om at oplade deres devises, og til at synliggøre hvor det må gøres.
Eller det kan bruges til at kommunikere, hvor og hvornår der skal foregå mentale opladningsaktiviteter. En opladningspause kan nemlig være nødvendig for at klare skoledagen.
Bestem aktiviteterne på forhånd, og sæt tid på. Brug evt. en Time-timer.
Opladningsaktiviteter kan fx være:
- Faglige aktiviteter
- “Hjernespil”
- Bræt- eller kortspil
- Høre musik
- Sidde med en kugledyne
- Etc.
I dette download er der:
1 side til print.
12 forskellige små batterisymboler.
Sådan gør du:
- Download PDF filen.
- Print i str. A3 eller A4 (vælges i printerindstillinger).
- Laminér siden (med en mat lamineringslomme undgås genskin fra lyset).
- Hæng op på klassens tavle – eller en anden tilgængelig flade. Kan også lægges på gulvet.
Find flere ophæng og opgaver om mentale batterier og opladning lige her: Mit Batteri
Læs mere om flade batterier og mental opladning
På en almindelig dag oplever de fleste børn 23,5 overgange eller skift i løbet af en dag, hvor 15 % af dem foregår i skolen. Disse skift eller overgange kan være en stor udfordring for mange børn, og i disse ”små sprækker” kan der opstå uro og konflikt.
En dårlig overgang for et barn kan have en stor indflydelse på barnets motivation, overskud til at deltage og læringsudbytte, når vi taler skolesammenhænge.
Et ophold ved en opladningsstation, hvor barnet kan slappe af og nedregulere sig selv ved hjælp af forudbestemte aktiviteter, er en god ide.