Positiverne Logo Glemt din adgangskode?
Ikke medlem endnu? Bliv medlem her

En helhedsorienteret tilgang til mental sundhed i skolen

Hvordan kan vi skabe varige og meningsfulde læringsprocesser for børn – ikke bare som enkeltstående aktiviteter, men som en del af en sammenhængende pædagogiske indsats?

Ifølge læringskonsulent Allan Schlosser fra PPR i Middelfart Kommune ligger en af styrkerne ved værktøjerne på Klar Parat Læring netop i muligheden for at kombinere flere værktøjer og gøre dem til en aktiv del af elevernes dagligdag.

“Jeg synes, at mange af værktøjer i Klar Parat Læring har en kvalitet, som lægger op til, at man ikke bare bruger ét enkelt værktøj, men bringer flere værktøjer i spil. På den måde bliver det en proces med børnene og ikke bare et quick-fix”

– Allan Schlosser, PPR Middelfart Kommune 

For mange lærere og pædagoger kan det være fristende at plukke enkelte værktøjer fra Klar Parat Læring og anvende dem som løsninger på specifikke udfordringer. Men ifølge Allan er det i samspillet mellem værktøjerne, at den virkelige styrke opstår.

Ved at anvende flere værktøjer i en sammenhængende proces får eleverne mulighed for at arbejde aktivt med deres egen udvikling, reflektere over deres mentale sundhed og finde strategier, der giver mening i deres hverdag.

At se de skjulte muligheder

Ifølge Allan er det afgørende, at de voksne får øje på de mange muligheder, der ligger i materialerne på Klar Parat Læring, og ikke kun anvender dem enkeltvis:

“Hvis de voksne kun printer et værktøj, så får de ikke øje på de muligheder.”

Derfor er det vigtigt at tænke værktøjerne som dele af et samlet læringsforløb, hvor børnene gradvist får mulighed for at reflektere, afprøver og implementere nye strategier i deres hverdag.

Batterikonceptet - et konkret eksempel

Allan har selv udviklet en praksisnær model, hvor han kombinerer flere af værktøjerne fra mental sundhed og batteri-pakken i Klar Parat Læring.

“Jeg har f.eks. lavet et koncept med et batteri, som tager udgangspunkt i alle de værktøjer, der ligger i mental sundhed og batteri-pakken. Forløbet slutter af med, at børnene selv designer en oplader-station til klassen.”

Ved at engagere eleverne i en skabende proces, hvor de selv designer en oplader-station, bliver læringen konkret og anvendelig. Oplader-stationen fungerer som et visuelt og fysisk redskab, der hjælper eleverne med at huske på og anvende de strategier, de har arbejdet med undervejs.

Helhedsorienteret læring i praksis

Allans erfaringer understreger vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang til læring og trivsel i skolen. Når vi arbejder med mental sundhed, trivsel og klasserumsledelse som en proces – frem for enkeltsående aktiviteter – skaber vi en dybere forankring hos eleverne.

Klar Parat Læring tilbyder en bred vifte af materialer, der kan kombineres og tilpasses den enkelte klasses behov. Ved at bruge værktøjerne i sammenhæng kan lærere og pædagoger skabe strukturer, der understøtter elevernes selvstændighed, refleksion og handlingskompetence.

Så næste gang du henter et værktøj fra Klar Parat Læring – overvej, hvordan det kan spille sammen med andre og blive en del af en meningsfuld læringsproces.

Gå ikke glip af inspiration, tips og tricks til Klar Parat Læring

Modtag vores nyhedsbrev

Scroll to Top

Årstider og planlægning

Hvilket tøj har man på om vinteren, hvilken årstid kommer efter sommer, og hvilken dag er det i dag? 

Det er vigtigt at snakke om årets gang, ugedage, måneder osv. med børnene. Det giver en bedre forståelse af konceptet ‘tid’. 

I denne kategori findes der visuelle værktøjer til læring om årstiderne, samt strukturtavler, der kan bruges dagligt til at snakke om, hvilken dag det er i dag.